Zgodnie z rozporządzeniem MEiN do zadań pedagoga specjalnego należy przede wszystkim:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w ich funkcjonowaniu;
- rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych dzieci;
- określanie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka;
- współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dzieci lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z dzieckiem;
- dostosowanie sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych,
- dobór metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dzieci;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, rodzicom i nauczycielom;
W naszym przedszkolu zajęciami specjalistycznymi objęte są dzieci w wieku 4-6 r.ż. Podczas zajęć stosowane są różnorodne metody i formy pracy, m.in. elementy Integracji Sensorycznej, ćwiczenia koncentracji uwagi, rozwijanie motoryki małej, czy funkcji poznawczych. Na zajęcia uczęszczają także dzieci szczególnie uzdolnione, które mają możliwość rozwijania swoich zainteresowań i talentów.