Grupa 3 - Biedronki

Dzień dobry rozpoczynamy kolejny tydzień pracy zdalnej. Tym razem temat, którym będziemy się zajmować nosi tytuł "JAK DOBRZE MIEĆ PRZYJACIÓŁ"- poruszona w nim będzie tematyka tolerancji i dostrzegania różnorodności jaka nas otacza. Dzieci podczas tego tygodnia dowiedzą się, że mimo różnic w wyglądzie, wszyscy są tacy sami. Życzymy owocnej nauki i miłej zabawy :)

Mowa

https://lilfeather.pl/franio-i-zasmuceni-bajka-ktora-tlumaczy-dziecku-czym-jest-tolerancja Franio i zasmuceni- proponujemy, aby rodzice porozmawiali na temat opowiadania z dziećmi. Jest to dobry przykład aby dzieci wczuły się w rolę osób odrzuconych i osób akceptowanych (mogą to wyrazić mimiką twarzy lub narysowaniem minki). Przy okazji warto dziecku wyjaśnicz znaczenie słowa -tolerancja- mogą je przesylabizować ŚRODA

https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0 my dzieci świata- dziecko wymienia dzieci, które były w nim przedstawione (Polak, Indianin, Hinduska, Japonka, Eskimos, Kenijczyk itp.), dzieli na sylaby nazwy narodowości dzieci, wskaże, z pomocą rodzica, na globusie lub mapie, miejsce, z którego pochodzi dane dziecko, określi głoskę, którą słyszy na początku i na końcu słowa PONIEDZIAŁEK

 

 

A. Widzowska Małe cuda

To nieprawda, że dorośli

najmądrzejsi są pod słońcem,

bo kto uczy ich radości?

Małe roześmiane brzdące!

Tak wspaniale być maluchem,

biegać boso, liczyć mrówki,

koniec tęczy mieć za uchem,

łowić ryby na sznurówki!

Wszystkie dzieci są ciekawe,

chcą znać pismo i cyferki,

badać to, co piszczy w trawie,

wiedzieć, czemu słoń jest wielki!

Gdy się dziecku coś nie uda

i popada w tarapaty,

wspieraj je, a sprawisz cuda,

nie krzycz głośniej od armaty!

Dzieci lubią być słuchane,

kiedy mówią coś z powagą,

a gdy czasem chcą być same,

mają też do tego prawo.

Nikt nie może szturchać dziecka,

straszyć klapsem ani pasem,

śmiać się, gdy mu leci łezka,

lub nazywać je głuptasem!

Czasem dzieci są marudne,

płaczą z żalu lub ze złości,

są samotne, śpiące, brudne,

ale zawsze chcą miłości!

Gdy się duzi bawią z dziećmi

w śmichy-chichy, w poczytajki,

świat jest piękny i bezpieczny,

lepszy od zmyślonej bajki. - dziecko odpowiada na pytania dotyczące treści wiersza, wypowiada na się na temat swoich emocji w różnych sytuacjach, kończy zdanie rozpoczęte przez rodzica (Jestem szczęśliwy kiedy...Smucę się kiedy…Jestem zły kiedy….Boję się…) -PIĄTEK

 

 Muzyka słuchając piosenek, dziecko może tańczyć w rytm melodii, śpiewać, ilustrować piosenkę ruchem, określać jej tempo (szybka-wolna) i nastrój (smutna-wesoła)

https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ jesteśmy dziećmi- piosenka CZWARTEK

https://www.youtube.com/watch?v=EVjvOBs2Z8I kolorowe dzieci -piosenka PONIEDZIAŁEK

https://www.youtube.com/watch?v=E4tI_GwuGts zostań moją przyjaciółką -piosenka ŚRODA

Matematyka

„Zabawy z kwadratem” – zapoznanie dzieci z kwadratem na podstawie wiersza  M. Terlikowskiej „W pogoni za kwadratem ”– wysłuchanie fragmentu wiersza z jednoczesnym demonstrowaniem figury.

Kwadrat – to jest dziwna figura,

bo nie wiadomo,

gdzie dół

a gdzie góra.

Do góry głową czy na dół głową.

Zawsze wygląda jednakowo.

Ma równe kąty, ma równe boki,

Tak samo długi jest – jak szeroki.

Następnie rodzic rozkłada przed dzieckiem dywan (gruba tektura z narysowanymi kwadratami, jak szachownica) i na tacy kolorowe kwadraty, proponuje dziecku zbudowanie zamku. Dalej czyta fragmentami wiersz „Zamek z kwadratów wierszem zakodowany”, a dziecko układa kwadraty w odpowiednich kolorach i w odpowiednim miejscu na planszy. Tworzy w ten sposób kolorowy zamek i wymienia przedmioty, które są w tych kolorach.

W pewnym królestwie, jak wieść to niesie,

Najpiękniejszy mieścił się zamek na świecie.

Jak został zbudowany?… Historia głosi,

Że z wielu, kolorowych kwadratów

Lud go długo, pracowicie wznosił.

Na tym dywanie też możecie taki zamek zbudować

Trzeba posłuchać, co odjąć, albo co dodać.

 

Uwaga zaczynamy!

Na samym dole czerwony rząd cały,

Po żadnej stronie nie ma kwadratów białych.

Dwa kolejne rzędy, jak żabka są zielone

Ale po jednym kwadracie, na każdym piętrze,

I po każdej stronie pomniejszone

Następne dwa piętra są niebieskie jak niebo

Ale znowu trzeba po bokach odjąć kwadraty

Po jednym z każdego.

Idziemy jeszcze wyżej, pomarańczowy rząd układamy

Zasada ta sama, po jednym kwadracie z każdej strony zabieramy

Inaczej nam nie wypada.

Teraz kolor zmienimy, na żółty jak słońce

I tym kolorem zamek dobudujemy do końca.

Dwa ostatnie piętra, po dwa kwadraty dostały

No i w ten sposób powstał, piękny zamek cały. WTOREK

 

Ruch

Rzucanie – rzucamy jak dalej oburącz woreczek (lub np. kulkę papierową). Następnie czołgamy się po woreczek.

Ślizganie – leżąc na podłodze (lub na kocyku) ślizgi na brzuchu (ważne, by ręce odpychały się równocześnie). Zabawę można przeprowadzić w formie zawodów rodzic – dziecko lub dziecko-dziecko WTOREK

 

https://panimonia.pl/2017/09/06/zabawy-ruchowe-przedszkolu-karty-obrazkowe-inspiracje/ propozycje ćwiczeń i zabaw do wyboru.

https://www.youtube.com/watch?v=5ReIr2MNfiU&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1ERUfYpOtkfPQKe3kUJOpjSW9GKwrK8fStO5631ddVC6mRSPEBBR2asVA  aby unikąć poślizgnięcia się dziecka, należy przykleic kartki do podłogi, żeby się nie przesuwały. CZWARTEK

Plastyka

 „To mój przyjaciel”- rysowanie postaci ludzkiej- dziecko rysuje siebie i wybrane dziecko z innej części świata, dba o szczegóły anatomiczne sylwetki ludzkiej (głowa, szyja, części twarzy, tułów, ręce, nogi, palce, włosy uszy), dba o estetykę pracy. PONIEDZIAŁEK

 

 „Domy nasze i naszych przyjaciół”-praca plastyczna z wybranych materiałów- dziecko dokona wyboru domu, który wykona (iglo, tipi, blok, dom), dokona wyboru techniki i materiałów, z których powstanie praca (wydzieranka, lepienie z plasteliny, malowanie farbami, rysowanie kredkami) WTOREK

 

 „Moja ulubiona zabawa z przyjaciółmi”- rysowanie kredkami- dziecko rysuje postaci w ruchu, wypowiada się na temat swojej pracy ŚRODA

 

 „W królestwie dzieci”- stworzenie pracy plastycznej dowolną techniką- dziecko wymyśli i przedstawi w pracy plastycznej wymarzony świat dzieci, zastosuje różne techniki plastyczne do wykonania pracy, wypowie się na temat wymarzonego świata dzieci PIĄTEK

Oprócz tematyki z kart pracy, dzieci wykonały w tym tygodniu prace dodatkowe, ponieważ obchodzony był "Międzynarodowy Dzień Pielęgniarek i Położnych" i  100 rocznica urodzin papieża Jana Pawła II.
Wszystkim pilnie uczącym się dzieciom oraz wspierającym ich rodzicom bardzo dziękujemy za aktywność :)